Beste gemeenteleden,

Het zal niemand ontgaan zijn, de coronadruk blijft onverminderd hoog.

De PKN heeft gisteren een nieuw advies gegeven naar aanleiding van de persconferentie op 12 november.

Belangrijkste conclusies daarin zijn:

• Houd de wettelijk verplichte anderhalve meter afstand aan.
  • Werk met vaste placering en overweeg te werken met reservering.
  • Draag mondkapje tijdens verplaatsing.
  • Beperk de groepsgrootte van kerkelijke bijeenkomsten die thuis plaatsvinden tot maximaal 4 personen.
  • Zingen tijdens eredienst: Het CIO adviseert om het aantal samen te zingen liederen tijdens de kerkdienst te beperken en op een ingetogen wijze te zingen.

Vertaald naar onze gemeente heeft dit tot de volgende aanpassingen van onze regels geleid.

• Huiskringen worden geadviseerd om in de Voorhof te vergaderen.
  • Het aantal toegestane mensen in de Voorhof blijft maximaal 15.
  • De liturgie tijdens de diensten blijft ongewijzigd. Maar predikanten worden wel verzocht max. 2 coupletten per lied op de geven.
  • Koffie drinken in de kerk: in november zullen we dit niet doen (dus ook niet komende zondag na de dienst voor eeuwigheidszondag). In december wordt bezien wat de mogelijkheden dan zijn.
  • De morgendiensten zullen weer bij inschrijving bezocht kunnen worden. Bij de avonddienst wordt inschrijving niet noodzakelijk geacht.

Verder blijft van kracht: Als u zich niet goed voelt of corona gerelateerde klachten heeft, blijft u thuis. Breng anderen niet in gevaar.

Het is onze grote zorg dat er nog verder terug geschaald zou moeten worden naar bijvoorbeeld:

• Niet meer zingen tijdens de dienst,
  • Nog minder mensen in de kerk, of helemaal geen kerkgangers meer.

Nogmaals: weest u alstublieft voorzichtig, voor u en voor allen die u lief zijn.

Een hartelijke groet van uw kerkenraad