Home 5 Kerk 5 Historie

Ontdekking van een massagraf (3 delen)

In Lexmond start op 18 oktober 1954 de restauratie van de Hervormde Kerk. In het bestek is opgenomen dat het terrein rondom de kerk volgens op de tekening aangegeven hoogte moet worden afgewerkt. Iets wat gezien de situatie geen vreemde eis is, want aan de zuidwestzijde van het kerkgebouw ligt de grondslag ruim twee meter hoger dan de vloerhoogte binnen in de kerk. Niemand weet op dat moment wat de oorzaak is van dit hoogteverschil.

Muurnissen in het koor

De kerk in Lexmond is ooit gebouwd en ingericht voor de rooms-katholieke eredienst. Daarvan zijn nu nog sporen terug te vinden. Dit blijkt uit onderzoek naar rooms-katholieke restanten in oude Hervormde kerken van professor Regnerus Steensma uit Groningen.

Een terugblik op 24 jaar Rommelmarkt

Ooit in de grijze oudheid opgestart met een club enthousiastelingen en nu uitgegroeid tot een vast gegeven binnen onze kerkelijke activiteiten. De jaarlijkse rommelmarkt in Lexmond, met ruim 100 kramen.

Het oudste stuk van de jaarmarkt

Toen ik werd uitgenodigd om eens een kijkje te nemen op de jaarlijkse rommelmarkt van Lexmond, twijfelde ik sterk. Als antiquair weet ik uit ervaring dat de kans om iets ouds te vinden op dergelijke markten nog kleiner is dan de speld in de hooiberg. Maar goed, het gaat niet altijd om de winst en het was tenslotte stralend weer en Lexmond is een gezellig dorp.

Verhuur van zitplaatsen in onze kerk

Voor ons is het momenteel de gewoonste zaak van de wereld dat de zitplaatsen in onze kerk vrij toegankelijk zijn voor iedereen. Er zijn echter tijden geweest dat deze werden verhuurd aan de gemeenteleden.

Historie van het kerkgebouw

In de eerste helft van de veertiende eeuw is de toren gebouwd van stenen, gebakken in de veldovens op de uiterwaarden. In de tweede helft van de veertiende eeuw wordt de van oorsprong houten kerk uit de dertiende eeuw, afgebrand in 1273 en weer opgebouwd, afgebroken (de daklijn is nog zichtbaar in de kerk tegen de toren). De houten kerk wordt vervangen door het schip en het koor, opgetrokken in steen, precies in de oost-west lijn en tussen het schip en het koor een triomfboog, waaronder het altaar was geplaatst.